برخی نکات در دستورالعمل 2010

دوشنبه آبان ۱۳۹۲

 

برگرفته از سایت انجمن قلب آمریکا

http://www.heart.org

 

توصیه های کمک های اولیه سال 2010

 

توصیه های سال 2005

 

توضیح تفاوتها

در حال حاضر درسال 2010 توصیه این است که در صورت ادامه یافتن علائم مربوط به عارضه آنافیلاکسی علی رغم مصرف و تجویز داروی اپی‌نفرین ، فرد کمک رسان باید قبل از  بکارگیری دوز دوم داروی اپی نفرین به دنبال کمک پزشکی باشد .

با این حال ، اگر کمک پزشکی پیشرفته موجود نباشد و علائم آنافیلاکسی بعد از چند دقیقه ادامه داشت یک دوز دیگر از اپی نفرین تجویز شده بصورت auto- injector  باید بکار برود.

 

 

در سال 2005 ، راه کارهای سال 2010 حاکی ازآن است که فرد کمک رسان باید در مورد علائم و نشانه های آنافیلاکسی و استفاده صحیح از یک دستگاه تزریق کننده اپی نفرین به صورت خودکار آموزش دیده باشد تا بتواند به قربانی کمک کند.

 

تشخیص آنافیلاکسی حتی برای افراد حرفه ای با چالش هایی همراه است و مصرف اپی نفرین زیادی ممکن است ایجاد مشکلاتی حتی برای افرادی شود که دچار آنافیلاکسی نشده اند.

استفاده مرتب و منظم از عوامل انعقاد خون برای کنترل خونریزی بعنوان روشی توسط فرد کمک رساندر کمک های اولیه  در این زمان توصیه نمی شود .

 

 

 

علی رغم این واقعیت که یک تعداد از عوامل انعقاد خون در فرایند کنترل خونریزی موثر بوده اند استفاده از آنها بعنوان یک اقدام کمک اولیه معمول و همیشگی برای کنترل خونریزی توصیه نمی شود زیرا میزان سودمندی آنها عمدتا متغیر است و ممکن است دارای اثرات جانبی باشند .

در مورد مار گزیدگی : بکار بردن یک بانداژ فشاری که باعث حرکت نکردن عضو آسیب دیده شود آنهم با فشاری در حدود 40 و 70 mmHg در انهای ناحیه فوقانی و 35 و 70 mmHg در انتهای ناحیه تحتانی به دور کل ناحیه گزیده شده یک روش مفید و مطمئن برای کند کردن جریان لنف و جلوگیری از انتشار زهر است . بانداژ باید به اندازه کافی سفت و محکم باشد و یک انگشت سبابه بتواند به راحتی و نه بصورت شل و راحت در زیر بانداژ حرکت کند و بانداژ گرم و نرم باشد .

 

در سال 2005 ، استفاده از بانداژ فشاری عدم حرکت دادن عضو آسیب دیده برای کاهش گسترش سم در بدن تنها برای افرادی توصیه شده است که قربانی گزش نیش مارهای دارای سم مخدر اعصاب شده اند مثل مارهای مرجانی یا coral snakes .

 

اثر بخشی روش عدم حرکت دادن عضو آسیب دیده تحت فشار برای انواع دیگر مارهای سمی آمریکایی ثابت شده است .

درمورد نیش های ستاره دریایی : برای غیر فعال کردن زهر و جلوگیری از زهر آلود شدن بیشتر ، محل نیش ستاره دریایی را باید با مقادیر زیادی از سرکه ( محلول اسد استیک 4 تا 6 درصد ) حداقل به مدت 30 ثانیه سریع شستشو داد . بعد از غیر فعال شدن یا از بین رفتن نماتوسیت ها، میتوان درد ناشی از گزش ستاره دریایی را با قرار دادن عضو صدمه دیده در آب داغ و گرم معالجه کرد .

 

 

 

تعدادی از درمانهای موضعی مورد استفاده قرار گرفته است ، اما بررسی و ارزیابی حتمی و قطعی موضوع نشان می دهد که استفاده از سرکه برای غیر فعال و بی اثر کردن  نماتوسیت ها بسیار موثر است . فرو بردن عضو آسیب دیده در آب داغ تا جایی که برای فرد قابل تحمل باشد آن هم به مدت 20دقیقه برای درمان درد عضو بسیار موٌثر است.

ادامه مطلب | کمکهای اولیه | 3052 بازدید

ایمیل جدید جهت ارتباطات با مدیران سایت

سه شنبه بهمن ۱۳۹۰

 

می توانید برای طرح سئوالات و ابهامات خود در موضوع احیای قلبی ریوی از طریق ارسال ایمیل با ما ارتباط برقرار کنید .

 

آدرس ایمیل های ما:


akhlaghensan@yahoo.com

info@cpcr.ir 

 

 

از تماس شما سپاسگزاریم

ادامه مطلب | اخبار و اطلاعات | 4275 بازدید

خلاصه ای از نکات کلیدی و تغییرات اساسی CPR

پنج شنبه آذر ۱۳۹۰

 

خلاصه ای از نکات کلیدی و تغییرات اساسی CPR:

 

نکات کلیدی و تغییرات اساسی در گایدلاین 2010 AHA در مورد CPR و تهیه های ECC برای CPR بزرگسالان توسط امداد گر غیر حرفه ای به شرح زیر است :

  • الگوریتم ساده شده ی جهانی BLS در بزرگسالان تنظیم گردید . (شکل 2)
  • این تغییرات برای توصیه های مذکور در جهت شناسایی فوری و فعال نمودن سیستم پاسخگوی اورژانس براساس علائم عدم پاسخ و همچنین آغاز CPR بر روی مصدومی که پاسخگو نیست و عدم تنفس یا تنفس غیر عادی دارد، اعمال گردید ( تنها زمانیکه مصدوم gasping دارد (
  • "مشاهده – گوش دادن و احساس تنفس " از الگوریتم حذف گردید .
  • بر روی CPR با کیفیت بالا تأکید مستمر و دوباره گردید (ماساژ قفسه سینه با سرعت و عمق مناسب ، همراه با فرصت دادن جهت بازگشت قفسه سینه پس از هر بار ماساژ ، کاهش و به حداقل رساندن انقطاع در ماساژ ها و اجتناب از تهویه مازاد .
  • تغییراتی در توالی توصیه شده برای امدادگر تنها (یک نفره) جهت آغاز ماساژ قفسه سینه قبل از دادن rescue breath ایجاد شده است ( بصورت B-A-C به جایی C - B - A) امدادگر تنها ( تک نفره) بایستی CPR را با 30 ماساژ قفسه سینه آغاز کند بجای 2 بار تهویه برای نجات که موجب به تأخیر افتادن ماساژ می گردد .
  • سرعت ماساژ بایستی حداقل 100 بار در دقیقه باشد ( بجای «حدوداً » 100 بار در دقیقه )
  • عمق ماساژ در بزرگسالان از محدوده ی   اینچ تا 2 اینچ به حداقل 2 اینچ (cm5) تغییر یافته است .

این تغییرات در جهت ساده نمودن آموزش امدادگر غیر حرفه ای و تأکید مستمر به نیاز برای فراهم نمودن ماساژ قفسه سینه اولیه برای مصدوم با ایست قلبی ناگهانی ، طراحی شده اند . اطلاعات بیشتر در مورد این تغییرات در زیر شرح داده شده است .

توجه : در موضوعاتی که متعاقباً بحث می گردد ، تغییرات و یا نکات تأکید در امدادگر غیر حرفه ای که مشابه با این موارد در ارائه در ارائه دهندگان مراقبت های درمانی باشند در داخل ستاره قید شده اند(*)

ادامه مطلب | تازه ها در احیا | 21770 بازدید | فایل ضمیمه | فایل ضمیمه

نکات تغییر یافته در مبانی CPR (بر اساس دستورالعمل 2010 انجمن قلب امریکا)

یکشبه مهر ۱۳۹۰

 

نکات تغییر یافته در مبانی CPR  

(بر اساس دستورالعمل 2010 انجمن قلب امریکا)

ترجمه و ویرایش : رضوان قندیان


کلیات :

موضوعات کلیدی و تغییرات 2010  انجمن قلب امریکا (AHA) در خصوص راهنمای احیاء قلبی و ریوی (CPR) و مراقبت قلبی عروقی اورژانس (ECC):

این دستورالعمل که نتیجه بازنگری دستورالعمل 2005 احیاء قلبی ریوی است، بر ارتقاء کیفی CPR تاکید دارد و شامل :

1-      تعداد ماساژ قلبی حداقل 100 بار در دقیقه ( در ویرایش 2005 تقریبا 100 بار در دقیقه بود )

2-   عمق ماساژ در بالغین حداقل 2 اینچ (5 سانتی متر) و در اطفال ونوزادان، حداقل یک سوم قطر قدامی خلفی قفسه سینه  (تقریبا 5/1 اینچ یا 4 سانتی متر، در نوزادان و 2 اینچ یا 5 سانتی متر در اطفال). توجه داشته باشید که در دستورالعمل قبلی عمق ماساژ ، طیفی از 5/1 تا 2 اینچ در بالغین بوده و دیگر نباید استفاده شود و عمق ماساژ قفسه سینه در اطفال و نوزادان عمیق تر از دستورالعمل قبلی است .

3-      بعد از هر ماساژ اجازه برگشت قفسه سینه داده شود .

4-      حین ماساژ قفسه سینه حداقل وقفه در ماساژ ایجاد شود .

5-      از تهویه تنفسی زیاد پرهیز گردد .

 

ادامه مطلب | تازه ها در احیا | 20068 بازدید

اطلاع رسانی

شنبه مهر ۱۳۹۰

به اطلاع مراجعین محترم سایت احیا می رساند که بخش فیلم های آموزشی تکمیل شده است .

برای تاخیر در راه اندازی این بخش سایت از مخاطبان گرامی پوزش می طلبیم.

 

 

نویسنده : زهره رحیمی

ادامه مطلب | احیای بالغین | 5455 بازدید